شفافیت قراردادهای بانکی عایدی بورس را بالا می‌برد

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر موضوعی مطرح بود که مشخص نیست برخی از بانک‌ها چگونه نرخ سود را تعیین می‌کنند. یعنی بیان می‌شد با نرخ ۱۸ یا ۲۰ درصد تسهیلات می‌دهند، اما بعضا در برخی موارد این نرخ بیشتر می‌شد و یا اگر بازپرداخت به تعویق می‌افتاد به آن نرخ سود مرکب یعنی بر روی بهره، بهره‌ای دیگر تعلق می‌گرفت.

او در ادامه اظهار کرد: حال این طرح مصوب مبتنی بر این است که یک سامانه الکترونیکی طراحی و پیاده سازی شود که در آن سامانه قرارداد‌های تسهیلات به صورت شفاف توسط بانک‌ها ثبت و درج شود که این موضوع سبب می‌شود که دیگر راه گریزی برای بانک‌ها وجود نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:این موضوع ثبت قرارداد‌ها طراحی و تصویب شده است، اما این که چه میزان می‌تواند موثر باشد نیازمند زمان است. به هر حال بانک‌ها برای حفظ منافع خودشان با توجه به قدرتی که هم دارند می‌توانند اقداماتی داشته باشند که این مورد نظارت درست و دقیق را می‌طلبد. البته باید بیان کرد که الویت‌های مهم تری نیز در سیستم بانکی مانند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی وجود دارد که شاید این مورد نسبت به مورد دیگر درجه اهمیتی کمتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر گذاری این اقدام بر بازار سرمایه اظهار کرد: حقیقت امر اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع و تاثیر آن بر بازار سرمایه نگاه کنیم شاید این موضوع یکی دو روز تاثیرات هیجانی بر بازار بگذارد، اما بعید است که در بلند مدت و میان مدت تاثیر بنیادی عمیقی بر بازار سرمایه و بورس داشته باشد.

دیدگاه خود را ارسال کنید


دیدگاه