روسیه: خواهان بازگشتِ «همزمان» تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای وین هستیم

ایران خواهان برداشته شدن کلیه تحریم‌هایی است که دولت قبلی ایالات متحده پس از خروج از برجام به صورت یکجانبه علیه تهران اعمال کرد و واشنگتن نیز برگشت ایران به پیش از مراحل چهارگانه کاهش تعهدات را شرط اصلی بازگشت به برجام عنوان و البته تاکید کرده که با توجه به تحولات سیاسی و ژئوپولیتیک سال‌های اخیر در منطقه لازم است موضوعاتی تازه نظیر برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران نیز مورد مذاکره قرار گیرد.

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه ضمن تکرار موضع کشورش مبنی بر اهمیت احیای توافقنامه هسته‌ای وین گفت: اگر ما فقط مبنی را بر این مسئله بگذاریم که کدام طرف نخست دوباره به تعهدات خود عمل می‌کند، این مذاکره می‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند.»

آقای لاوروف که در جریان یک سفر رسمی به امارات عربی متحده سخن می‌گفت در ادامه تصریح کرد: از دید ما ایجاد ساز و کاری مبتنی بر اقدامات هماهنگ و همزمان که ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها بر اساس آن عمل کنند کاملا ممکن و قابل پیش‌بینی است.

ایران پیش‌تر در واکنش به خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام و آنچه که «بی عملی اروپایی‌ها در عمل به تعهدات تجاری خود» عنوان کرده گام‌هایی جدی در جهت افزایش میزان ذخیره و سطح غنی‌سازی اورانیوم برداشته است. آخرین اقدام تهران در این جهت که در گزارش محرمانه دبیر کل آژانس بین المللی انرژی به اعضا به آن اشاره شده آغاز فرآیند غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته تازه نصب شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز است.

تهران که همزمان از لزوم حرکت به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصدی سخن به میان آورده پیشنهاد اروپا برای از سرگیری مذاکرات با طرف‌های آمریایی پیش از برداشته شدن تحریم‌ها را رد کرده است.

از دیگر سو، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مسئولان کاخ سفید طی روزهای گذشته بارها بر لزوم بازگشت تهران به تعهدات برجامی پیش از برداشتن هرگونه گام بزرگ از جانب واشنگتن تاکید کرده‌اند.

به گزارش فرانس‌پرس، ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که برای نجات توافق هسته‌ای وین آماده مذاکره و ملاقات با طرف‌های ایرانی است اما تهران با رد این پیشنهاد تاکید کرد که هنوز زمان مناسب برای این ملاقات فرا نرسیده است.تهران که همزمان از لزوم حرکت به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصدی سخن به میان آورده پیشنهاد اروپا برای از سرگیری مذاکرات با طرف‌های آمریایی پیش از برداشته شدن تحریم‌ها را رد کرده است.

از دیگر سو، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دیگر مسئولان کاخ سفید طی روزهای گذشته بارها بر لزوم بازگشت تهران به تعهدات برجامی پیش از برداشتن هرگونه گام بزرگ از جانب واشنگتن تاکید کرده‌اند.

به گزارش فرانس‌پرس، ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که برای نجات توافق هسته‌ای وین آماده مذاکره و ملاقات با طرف‌های ایرانی است اما تهران با رد این پیشنهاد تاکید کرد که هنوز زمان مناسب برای این ملاقات فرا نرسیده است.

دیدگاه خود را ارسال کنید


دیدگاه