اشتباه ۹۰۰ میلیون دلاری سیتی بانک؛ بزرگترین خطای تاریخ بانکداری

بانک آمریکایی سی‌تی‌بانک گویا دیگر قرار نیست ۵۰۰ میلیون دلار از ۹۰۰ میلیونی را که به اشتباه به حساب گروه بستانکاران رولون واریز شده، پس بگیرد. این تصمیم دادگاهی در نیویورک است. قاضی در حکم خود آورده است: «سی‌تی بانک مرتکب یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ بانکداری شده است.»

این بانک در ماه اوت گذشته سهوا ۹۰۰ میلیون دلار به حساب طلبکاران گروه رولون واریز کرده بود. رولون شرکت آمریکایی با فعالیت در حوزه تولید و توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی است.

سیتی بانک در واقع قرار بود به عنوان اداره‌کننده امور مالی و اعتباری شرکت آمریکایی رولون، فقط مبلغ بهره وام را که بالغ بر ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بوده را به گروه بستانکاران کنسرن رولون واریز کند. اما در عوض کل مبلغ وام را هم به حساب‌شان واریز کرده است.

وقتی بانک پی به اشتباه خود برد خواستار بازگرداندن این مبلغ چند صد میلیونی به حساب بانک شد اما تنها ۴۰۰ میلیون را پس گرفت. هنوز دریافت‌کنندگان۵۰۰ میلیون دلار از این پرداخت اشتباهی را پس نداده‌اند. دریافت‌کنندگان از بازپرداخت مبلغ به اشتباه واریز شده، سرباززدند. به همین دلیل کار به دادگاه کشید. طبق رأی دادگاه، آنها نباید حتما این مبلغ را بازگردانند و اجازه دارند این مبلغ را نگه دارند.

قاضی دادگاه توضیح داده است که بر پایه قوانین آمریکا، مبلغ به اشتباه واریز شده در اصل باید بازگردانده شود. اما قوانین ایالت نیویورک یک استثنا هم در نظرگرفته‌ است. این قاضی می‌گوید: «گیرنده اجازه دارد این پول به اشتباه واریز شده را به این شرط نگه دارد که ۱- این مبلغ برای تسویه بدهی‌های معتبر استفاده شود، ۲- گیرنده هیچ اطلاعات غلطی در مود پول واریز شود ارائه نداده باشد، و ۳- گیرنده متوجه این خطا نشده باشد.»

به گفته دادگاه در این مورد خاص بستانکاران با "حسن نیت" و ارائه دلایل کافی از این نقطه عزیمت کرده‌اند که رولون وام گرفته شده در سال ۲۰۱۶ را به موقع بازپرداخت کرده است.

قاضی این دادگاه همچنین افزود که میان فرض بالا و این فرض که "سیتی بانک یا رولون به اشتباه بیش از ۹۰۰ میلیون دلار به حساب آنها ریخته – اشتباهی که احتمالا هیچ بانکی در گذشته انجام نداده و احتمالا به هیچ وجه دوباره هم انجام نخواهد داد- تقریبا غیرمنطقی است که از فرض دوم عزیمت کنیم.»

سیتی‌بانک مخالفت  قاطع خود با رأی دادگاه را اعلام کرده و درخواست تجدیدنظر کرده است. سخنگوی مطبوعاتی سیتی‌بانک می‌گوید حق دریافت کل این مبلغ را دارد و به تلاش خود برای بازگرداندن تمامی مبلغ به اشتباه واریز شده ادامه می‌دهد.

دیدگاه خود را ارسال کنید


دیدگاه