آژیر خطر ورود موج چهارم کرونا به کشور/ بی توجهی به کووید19 در آستانه نوروز

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: سخت‌گیری‌های وزارت بهداشت و ایجاد قوانین و مقررات منع آمد و شد شبانه و توجه بیش از پیش مردم به پروتکل‌های بهداشتی باعث شد تا فرصتی برای تنفس کادر درمان پس از گذشت نزدیک به یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور فراهم شود و دیگر هیچ شهری در وضعیت قرمز نداشته باشیم؛ اما دیری نپایید که با بازگشایی اصناف و برخی فعالیت‌های پرخطر این حس در مردم ایجاد شود که کرونا به پایان رسیده است و می‌توانند به‌حالتی عادی و در برخی مواقع بدون هیچ‌گونه ملاحظه بهداشتی در جامعه حضور داشته باشند و به فعالیت‎‌های روزمره خود بپردازند.

با نزدیک شدن به اسفند و فرا رسیدن سال جدید شاهد شلوغی بیشتر بازارها و وسایل حمل و نقل عمومی هستیم، متاسفانه با گشتی در برخی اماکن شلوغ و بازارها و اماکن می‌بینیم برخی افراد نه‌تنها خود را در معرض خطر قرار می‌دهند که حضور پرمخاطره آن‌ها، شرایط را برای حضور کسانی که خود را مقید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌دانند نیز سخت کرده است.

با وجود آمارهای امیدوارکننده در هفته‌های اخیر از کاهش مبتلایان به ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، متأسفانه در روزهای اخیر شاهد روند رو به رشد مبتلایان و بستری ‌بیماران در بیمارستان‌ها هستیم که به گفته مسوولان اگر این روند ادامه داشته باشد کشور به سمت موج چهارم بیماری پیش خواهد رفت.

*کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درباره آخرین وضعیت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به فارس گفت: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام استان‌های کشور مشاهده می‌شود و این زنگ خطری برای هفته‌های پیش رو است. در همه ماه‌های اخیر ثابت شده که رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد. فقط در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ بهمن ماه، بیش از ۲ هزار نانوایی، ۷۷۱ رستوران، ۴۲۲ فروشگاه زنجیره‌ای در میان اماکن عمومی برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اخطار دریافت کرده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

لاری درباره میانگین استفاده از ماسک در میان خدمت دهندگان نیز اظهار کرد: میانگین استفاده از ماسک در خدمت دهندگان تا ۱۵ بهمن ماه بیش از ۸۷ درصد بود که این میزان در ۲۴ بهمن به ۸۳.۳۲ درصد کاهش یافته است. همچنین میانگین استفاده از ماسک در خدمت گیرندگان نیز در ۱۵ بهمن ماه در کشور بیش از ۸۳.۵ درصد بود که این میزان نیز در ۲۴ بهمن به ۷۸.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۳.۵ درصد در ۱۵ بهمن به ۷۴.۹۳ درصد در ۲۴ بهمن کاهش یافته که این موضوع جای نگرانی بسیاری دارد. از همه مردم کشورمان و اصناف می‌خواهیم که در این زمینه همکاری و همراهی خود با نظام سلامت را افزایش داده تا به خیز جدید بیماری کووید ۱۹ وارد نشویم.

*اوج‌گیری طی دو تا سه روز خواهد بود 

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خبر داد و گفت:  بررسی‌ها نشان می‌دهد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کاهش داشته و موارد سرپایی به طرز قابل توجهی در برخی استان‌ها افزایش یافته است. دورهمی‌ها در فضای بسته و مسافرت، امروز مهم‌ترین مشکل در خصوص ویروس کرونا به شمار می‌رود. اگر در گذشته اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹ بین دو تا سه هفته به طول می‌انجامید، اما حالا با توجه به خصوصیات ابتلای ویروس جدید، اوج‌گیری طی دو تا سه روز خواهد بود و درنتیجه، فرصت برنامه‌ریزی جدی وجود ندارد.

*ورودی بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است

همچنین مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم چند روز قبل نسبت به احتمال وقوع پیک چهارم کرونا هشدار داد و گفت: هم‌اکنون ورودی بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است و در اواخر بهمن و اسفند با موج پیشرفته‌تری از کرونا روبرو خواهیم شد. در حال حاضر این ویروس مخوف، کاری به سن و سال ندارد و همه را درگیر می‌کند. افرادی که واکسن کرونا را هم تزریق کردند نباید فراموش کنند که همچنان این ویروس می‌تواند خطرناک باشد. همه ما باید در تمام مواقع، احتیاط را رعایت کنیم و بی‌گدار به آب نزنیم.

* اوج‌گیری کرونا در جنوب کشور

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، هرچند در سطح کشور شاهد روند نزولی و نوسانی آمار بستری‌ها و مرگ‌ومیر هستیم اما اکنون شهرستان‌های اهواز (به همراه کارون، هویزه و دشت آزادگان)، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند و باید در این شهرها پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای را وضع کنیم.

رئیس دانشگاه جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: روند شیوع کرونا در استان را افزایشی و نگران کننده  دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی با توجه به این وضعیت  اعلام می‌کند که استان در وضعیت هشدار قرار گرفته است. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حد پایینی رسیده و گویا ترس مردم از کرونا ریخته شده است و این درحالی است که میزان انتقال بین فردی با توجه به جهش‌های ژنتیکی به حد بسیار بالاتری نسبت به گذشته رسیده و  قدرت آلوده‌سازی آن به‌ویژه میان اعضای یک خانواده افزایش یافته است.

*کمترین و بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها

بررسی‌های وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد تا روز گذشته شهرستان‌های اسفراین، آبادان و گلستان کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌اند که این موضوع می‌تواند زنگ خطر وضعیت قرمز در این شهرها و شهرهای مجاور آن‌ها باشد. همچنین شهرهای البرز، بیرجند و سمنان نیز بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند.

*نگرانی از اوج گیری کرونا در اسفند

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در پاسخ به این پرسش فارس که آخرین  وضعیت کرونا در استان تهران چگونه است؟ بیان داشت: تقریبا یک هفته است با روند افزایشی بیماران کرونایی روبرو هستیم. اکنون حدود 2 هزار بیمار کرونایی در استان تهران در مراکز درمانی بستری هستند و شاهد افزایش مراجعات سرپایی نیز هستیم.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به افزایش مراجعان کرونایی در بیمارستان‌های غرب تهران، خاطرنشان کرد: نکته مهم در خصوص ویروس کرونای انگلیسی است که در این خصوص هشدارهای زیادی به مراکز درمانی داده شده است.

توکلی با اشاره به ایام پایانی سال جاری و نزدیک شدن به نوروز، ابراز داشت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و حضور مردم در مراکز خرید این موضوع می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. مشکل و نگرانی ما این است که در اسفند به سمت پیک مجدد کرونا برویم و مجبور شویم محدودیت‌ها را افزایش دهیم.

*خطر از هم‌پاشیدگی ناگهانی سیستم درمانی وجود دارد

پیام طبرسی، متخصص عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این خصوص هشدار داد: باید حواسمان باشد که خطر از هم‌پاشیدگی ناگهانی سیستم درمانی وجود دارد. ممکن است با اعمال یک فشار سنگین، مجموعه کادر درمانی تاب و توان مراقبتی را از دست بدهند و نتوانند موفقیت‌آمیز عمل کنند. نیروها و پرسنل کادر درمان، توان و نیروی چند ماه قبل را ندارند. آن‌ها آسیب دیده و ضربه خورده‌اند. اکثرا مبتلا شده و درد بیماری را چشیده‌اند. تعداد زیادی از دوستان خود را از دست داده‌ و برای رویارویی با بحران جدید روحیه قبل را ندارند.

وی با اشاره به اهمیت حیاتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، خاطرنشان کرد: تمامی آمارها و شواهد نشان دهنده این است که کنترل پاندمی کرونا در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. کاهش آمار ابتلا و ورودی‌ بیمارستان‌ها با رعایت اصول پیشگیری و پروتکل‌های بهداشتی میسر می‌شود تا ضمن کاهش فشار کاری کادر درمان، سطح رسیدگی و مراقبت از بیماران بستری ارتقا پیدا کند، اما اگر کل فشار و بار بیماری را بر دوش سیستم درمان و پزشکان و پرستاران بیندازیم، موفق به مهار کرونا نخواهیم شد.

به گزارش فارس، با توجه به فرا رسیدن نوروز و افزایش ترددها در امکن عمومی و از سوی دیگر عادی پنداری شرایط شیوع کرونا، باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که در صورت فرارسیدن موج چهارم کرونا ممکن است امسال نیز همانند سال گذشته شاهد افزایش محدودیت‌ها و منع تردد بین شهری و جان باختن تعداد بیشتری از هموطنان و کادر درمان خواهیم بود.

 

دیدگاه خود را ارسال کنید


دیدگاه