خامنه‌ای: اگر آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند به تعهدات برجامی برمی‌گردیم

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد».

او تأکید کرد: «این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد».

خامنه‌ای که صبح یکشنبه (۱۹ بهمن / هفتم فوریه) در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش سخن می‌گفت، تأکید کرد که جمهوری اسلامی در رابطه با توافق هسته‌ای (برجام) "به تعهدات خود پایبند بود".

اظهارات خامنه‌ای تکرار موضع پیشین جمهوری اسلامی است مبنی بر اینکه برای احیای برجام، آمریکا باید پیش از هرکاری به همه تحریم‌ها علیه ایران خاتمه دهد.

در برابر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تأکید دارد که نخست ایران باید به تعهدات خود طبق توافق هسته‌ای برگردد، و تنها پس از اثبات این امر است که آمریکا حاضر است به برجام برگردد و با برچیدن تحریم‌های اقتصادی به "فشار حداکثری" علیه ایران پایان دهد.

برخی از محافل سیاسی گفته‌اند که آمریکا می‌خواهد از فشار اقتصادی بر ایران بکاهد، اما قصد دارد به برخی از تحریم‌های کلیدی ادامه دهد.

در همین رابطه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به عنوان راه‌حلی میانی در مصاحبه‌ای پیشنهاد کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، زمینه "بازگشت هماهنگ" ایران و آمریکا به برجام را فراهم کند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود آمریکا را به حمایت از "فتنه ۸۸" متهم کرد. در ادبیات جمهوری اسلامی اعتراضات گسترده به تقلب انتخاباتی سال ۱۳۸۸ که به جنبش سبز شناخته می‌شود، "فتنه" نام گرفته است. خامنه‌ای همچنین از "رزمایش‌های ارتشی اخیر" ستایش کرد و بر ضرورت ادامه آن تأکید نمود.

دیدگاه خود را ارسال کنید


دیدگاه