بلومبرگ: بایدن در پی کاهش فشار بر ایران بدون لغو برخی تحریم‌هاست

خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید، دولت جو بایدن در آمریکا در حال واکاوی را‌ه‌هایی برای کاهش فشار مالی بر ایران پیش از بازگشت به توافق اتمی با این کشور (برجام) است.

این خبرگزاری شنبه ۱۸ بهمن (۶ فوریه) نوشت، یکی از این راه‌ها می‌تواند حمایت از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران باشد.

دولت ایران در سال ۹۸ برای اولین بار از صندوق بین‌المللی پول درخواست وامی پنج میلیارد دلاری در رابطه با پیامدهای شیوع ویروس کرونا کرد.

گزینه دیگری که دولت جدید آمریکا در حال بررسی آن است کاهش تحریم‌هایی است که مانع از رسیدن کمک‌های بین‌المللی به ایران در رابطه با اثرات کرونا می‌شود.

با این حال به گفته برخی منابع آگاه، این گام‌ها اما شامل لغو تحریم‌های اساسی علیه جمهوری اسلامی همچون تحریم‌های فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی نخواهد شد.

راهکار دیگر نیز می‌تواند امضای یک دستور اجرایی از سوی بایدن برای لغو تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمینه خروج از برجام باشد.

دولت جو بایدن گفته است، قصد بازگشت به توافق اتمی با ایران که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد را دارد، به این شرط که تهران به تعهداتش در این توافق بازگردد.

ایران از سال ۲۰۱۹ در چند مرحله اقدام به نقض تعهداتش کرد و در حال حاضر در حال غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم و ساخت فلز اورانیوم است که هر دو بر اساس برجام ممنوع بودند. همچنین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در صورت ادامه تحریم‌ها، دولت باید از بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلوگیری کند.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران گفته است که  قدم اول را باید آمریکا بردارد چون این واشنگتن بوده که از توافق خارج شده است.

بلومبرگ تأکید کرده که حیات مجدد برجام از چالش‌های سیاست خارجی دولت بایدن در راستای تلاش برای معکوس کردن تدابیری است که از سوی تیم امنیت ملی ترامپ صورت گرفته است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری گفته است، اگر ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد زمینه برای توافقی "طولانی‌تر و قوی‌تر" فراهم می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است، نیازی به مذاکره بین ایران و آمریکا نیست. اگر بایدن و روحانی فرمان اجرایی صادر کنند و این فرمان در مرحله بعد اجرا شود و ایران بتواند نفت خود را فروخته و پول‌ آن و پول‌های بلوکه‌شده خود را برگرداند، این کشور نیز شروع به اجرای فرمان (بازگشت به تعهدات برجامی) خواهد کرد.

ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها پیش از بازگشت به برجام شده و دولت آمریکا نیز می‌گوید، ایران باید برای احیای برجام به تعهدات هسته‌ای مندرج در آن بازگردد.

از سوی دیگر معلوم نیست، صندوق بین‌المللی پول در مورد اهدای وام به ایران چه تصمیمی خواهد گرفت. جهاد ازغور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه این سازمان چندی پیش اعلام کرده بود که با وجود گذشت نزدیک به یک سال از درخواست وام ایران، این سازمان هنوز این درخواست را در دست بررسی دارد.

دولت ترامپ با اعطای این وام مخالفت کرده بود، به این دلیل که می‌گفت، این پول به جای این که صرف مقابله با پیامدهای کرونا شود صرف شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در خارج از کشور می‌شود.

این درخواست، نخستین تقاضای وام ایران از صندوق بین‌المللی پول از سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱) به بعد محسوب می‌شود.

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید


دیدگاه